Pyöräilyä amsterdamilaisittain
Vuosi sitten olimme lomareissulla Kööpenhaminassa ja ihastuin tuolloin kaupungin pyöräilykulttuuriin. Tämän kevään matkaa suunnitellessamme toivoin, että kaupunki olisi sellainen, missä pääsen jälleen pyöräilemään. Kaupungiksi valikoitui Amsterdam, joka taitaa olla edelleen monen mielestä Euroopan pyöräilypääkaupunki, vaikka useat muut eurooppalaiset kaupungit (esim. Kööpenhamina ja Utrech) tarjoavat pyöräilyn ystävälle nautinnollisia hetkiä.
Reissun toisena päivänä vuokrasimme paikallista väriä noudattaen mustat, painavat ja kömpelöt kaupunkipolkupyörät. Polkaisimme kaupungin liikenteen sekaan ilman kypärää. Paikallisista kukaan ei pidä kypärää ja eipä sitä edes tarjottu polkupyörävuokraamosta. Tärkeämpää oli vankka ketjulukko ja vakuutus, sillä Amsterdam löytyy eurooppalaisten kaupunkien pyörävarkaustilaston ykkössijalta.
Amsterdamissa pyöräilijä on kingi. Pyörille on omat kaistat, joita valitettavasti käyttivät myös skootterit. Se taisi olla yksi niitä harvoja miinuspuolia kaupungin liikennekulttuurissa. Jutellessani paikallisen kanssa, hän kertoi, että auton ja pyöräilijän kolarissa on syy pääsääntöisesti aina autoilijan. Autot todella ajoivat kunnioittaen pyöräilijää ja erityisesti tämän saattoi huomata ilta-aikaan, koska moni pyöräilijä oli liikenteessä ilman valoja.
Sääntö-Suomen kasvatista näytti siltä, että amsterdamilaiset vähät välittävät mistään liikennesäännöistä. Tuntui, että kaikki ajoivat Herran haltuun, mutta silti homma vaikutti toimivan. Turisteille suunnatuilla nettisivuilla (I amsterdam) todetaankin ettei turistien kannata seurata amsterdamilaisten esimerkkiä, koska he ovat tunnettuja sääntöjen rikkomisesta.
Harva pyöräilijä näyttää käsimerkkiä kääntyessään, ajetaan surutta päin punaisia, huristellaan välillä kävelyteillä ja kukaan ei todellakaan pidä kypärää. Paikallinen juttukumppani kertoi, että onnettomuuksia tapahtuu, mutta ne eivät ole pahoja, sillä yleensä kolaroinnit tapahtuvat kahden pyöräilijän kesken. Itse jäin hieman mietteliääksi, koska todistin yhtä pyöräonnettomuutta. Pyörän rengas jumittui ratikkakiskoon ja mies löi mm. päänsä katuun. Olisiko se kypärä kuitenkin fiksu valinta?
Vähitellen aloimme päästä kiinni kaupungin rytmistä. Piti vain omaksua määrätietoinen asenne ja ajaa muiden mukana. Olla valppaana ja seurata muuta liikennettä. Ja ennen kaikkea omaksua amsterdamilaisten ystävällisyys ja kohteliaisuus toisia liikenteessä olevia kohtaan. Pyörä on ehdottomasti kätevin tapa liikkua Amsterdamin kapeilla kaduilla ja aistia kaupungin sykettä.
Eija Juuma