Etappi-Cup 2020

Etappi-Cup jatkaa Mikkelin maastopyöräilycupin perintöä vuonna 2020! Yhteistyössä Polkupyörä Etapin kanssa järjestettävä cup järjestetään koronatilanteen takia erityisjärjestelyin. Yhteislähtökilpailuja ei järjestetä tänä vuonna ollenkaan, vaan Velo Saimaa julkaisee kesäkuukausina aina kuun 1. päivä joukon Strava-segmenttejä, joita osallistujilla on mahdollisuus ajaa omatoimisesti kahden viikon ajan. Pisteet jaetaan sarjoittain ja segmenteittäin Stravaan kirjattujen parhaiden suoritusten perusteella.

Etappi-Cupissa voivat tänä vuonna kilpailla myös maantiepyöräilijät ja enduron harrastajat. Joka kuun 1. päivä julkaistaan 3-5 segmenttiä kullekin lajille, ja niitä voi ajaa omatoimisesti 2 viikon ajan. Segmenteille ajetut suoritukset pisteytetään nopeimmasta hitaimpaan 2 viikon jakson jälkeen ja kauden lopuksi pisteet lasketaan yhteen.

Tulokset

Katso tulokset tästä linkistä (päivitetty 30.6.2020)

Meneillään olevan koronavirustilanteen ja tasapuolisuuden takia suositamme osallistujia ajamaan segmentit omatoimisesti, yksin. Terveys on tärkeysjärjestyksessä asia numero 1 ja haluamme pitää kiinni sekä kilpailijoiden että muiden liikkujien terveydestä.

Miten alkuun?

1. Luo ilmainen Strava-tili osoitteessa https://www.strava.com/
  2. Yhdistä urheilukellosi tai pyöräilytietokoneesi Strava-palveluun tämän sivun ohjeen mukaisesti (sinun tulee olla kirjautuneena Stravaan), niin treenisi siirtyvät automaattisesti Stravaan. Vaihtoehtoisesti voit tallentaa suorituksesi ilmaisella Strava-sovelluksella (iOS, Android).
  3. Ilmoittautuessa Cupiin saat linkin liittyä suljettuun Strava-ryhmään, jonka jäsenten suoritukset huomioidaan Cupissa.
  4. Kun lähdet ajamaan segmenttejä, riittää, että käynnistät urheilukellon tai sovelluksen tallennuksen kotoa lähtiessä ja sammutat sen vasta palattuasi. Strava tunnistaa kohdat joissa olet ajanut segmentillä ja tallentaa niistä ajan automaattisesti palveluun.

Osallistujat

Katso ilmoittautuneet (päivitetty 16.6.2020)

Kesäkuun kisasegmentit

Osallistumisaika kesäkuun kisasegmentteihin on päättynyt.

1. Mäntyniemi #1

2. Mäntyniemi #2

3. Kaituenmäki-Pappilanvuori

4. Salosaari etelästä pohjoiseen

Junnusegmentit maastoon:
Tarkoitettu helpoiksi reiteiksi nuorimmille osallistujille aikuisen kanssa ajettavaksi. Ei sovellu potkupyörille.

Karkialampi MTB #1

2. Enduro Pappilanvuori #1

3. Enduro Laajalampi #1

Heinäkuun kisasegmentit

Huomaathan, että segmenttien esikatseluruutu näyttää segmentin koko historian tulostaulukon, eikä se päde Etappi-Cupin tuloksiin. Näet Cupin tulokset suodattamattomana avaamalla segmentin tietokoneella ja valitsemalla cupin ryhmän (näkyy vain ryhmän jäsenille) sekä kuluvan kuukauden.

Maastosegmenttien lähtö- ja maalipaikat on merkitty spray-maalilla maastoon kuten myös tärkeimpiä risteyksiä. Tutustu reittiin aina ennakkoon ennen oman kisasuorituksen ajamista.

Maastopyöräily:

Segmentti alkaa Tupalasta Lehtolankadulta, josta kääntyy hiekkatie hiekkakuopille. Segmentti alkaaa n.10m puomin jälkeen ja kulkee hiekkatietä hiekkakuopille asti, jossa käännytään sorakyltin kohdalta vasemalle ylämäkeen ja siitä melkein heti vasemalle josta alkaa  polkuosuus. Polku kulkee muutaman risteyksen kera Suojalammen pohjoispäähän ja jatkuu siitä lammen länsirantaa paikoin kapeana ja kivisenä polkuna, yksi tukin ylityskin löytyy. Segmentti päättyy länsirannan aukeaan kohtaan. Päätepisteestä polku jatkuu enää kapeana ja menee junaradan varteen, joten suositus että palaa samaa reittiä takaisin.
E-MTB-segmentti

Reitti alkaa sompahissin ala-aseman läheisyydestä. Napakan ylämäen jälkeen loivempaa nousua. Parin mutkan jälkeen vuorossa on alamäki, mutta ylöshän tässä ollaan menossa joten nousu on jälleen edessä kohti mastoa. Tällä kohdalla reitti on vuoristoratamainen eli jatkuvasti mennään ylös tai alas kunnes alkaa pidempi loiva nousu kohti Tornimäen huippua. Hyppytornin ja ankkurihissin yläaseman välistä, banaanirinteen oikeaa reunaa pätkän matkaa alas, jyrkästi oikealle ja saman tien vasemmalle polkua alas. Polku kaartuu oikealle alas, alhaalla tosi jyrkkä käännös vasemmalle. Tällä kohtaa reitillä on kaksisuuntainen osuus, mutta harhautumisen vaaraa ei ole kunhan jatkat risteyksissä oikealle. Seuraavaksi on reitin nopein osuus; pitkä vasemmalle kaartuva alamäki, josta seuraa tietenkin (lyhyt) nousu. Nousun päältä alkaa jyrkempi alamäen pätkä jonka puolivälistä reitti jatkuu vasenta uraa. Pikku nousu ja risteyksestä vasemmalle seuraavaan nousuun. Nousun päällä tulet aiemmin mainitulle kaksisuuntaiselle osuudelle. Käänny jälleen oikealle risteyksistä niin pysyt reitillä. Nousu banaanirinteen oikeaan reunaan ja horsmikon läpi raivattua uraa alas. Ei kuitenkaan rinteen juurelle, vaan tiukka käännös oikealle ja edelleen polkua alas. Kaksi risteystä suoraan läpi kohti Saimaan rantaa. Tiukka vasen juurakkopolulle ja kaikki irti mitä rahkeista lähtee. Maali on juuri ennen huoltotielle tuloa.

Koivikon kisasegmentti kiertää vanhan koulukodin valaistun kuntoradan kerran myötäpäivään. Reitti on nopeaa, polveilevaa singletrack-polkua, jolla voi testata omia kykyjään monella tasolla. Reitillä on 2 kaatunutta puuta polulla, mutta niiden yli pääsee ramppia pitkin ajamalla.

Junnusegmentit maastoon:

Rantakylä BMX

Maantiepyöräily:

Alku Vanhamäentie, Närvälänkyläntien risteys. Jatkuu korpikoskelle, josta käännytään Korpikoskentielle. Päättyy Korpikoskentielle, Otavan Sahantien risteykseen.

Alkaa Tuskusta tie 13 Marssitien ylittävältä sillalta, päättyy tie 13 Harjunmaahan Pajulantien risteykseen.

Alku Hietasentien ja Sattilantienristeys, hiekkatien alusta. Loppuu hieman ennen Sokkalanmäentien risteystä.

Tornimäki #2
Segmentti alkaa ankkurihissin päätepisteestä, josta käännytään vasemmalle hissitolppa kiertäen. Ensimmäiseltä huolto-uralta käännytään vasempaan, josta taas poistutaan oikealle, takaisin metsään. Toiselta huolto-uralta käännytään oikealle, kohti banaanirinnettä, jota pitkin lasketaan aina hissikopille asti. Segmentti loppuu punaiselle hissikopille. Segmentillä on useita jyrkkiä ja haastavia kohtia, joissa on syytä noudattaa varovaisuutta.

Laajalampi #2
Segmentti alkaa valaisinpylvään kohdalta. Alkuun ajetaan helppoa mutkittelevaa neulaspolkua, josta käännytään jyrkästi oikealle. Tästä alkaa teknisesti haastavampi polku, joka myös jyrkkenee loppua kohden. Polulla on yksi kaatunut mänty, jonka repaleista runkoa on syytä varoa. Segmentti loppuu ison kuusen juurelle, ennen pyörätietä.

Huorulanmäki #1
Segmentti alkaa Huorulanmäen päältä, hakkuuaukon reunasta. Heti aukon reunalta käännytään vasemmalle, josta polku menee alamäkeen aukon reunaa myötäillen. Segmentin puolivälissä on ojan ylitys, jonka jälkeen lyhyt ylämäki. Loppuvaiheilla on kaatuneen puun pystyyn noussut juurakko, joka on kierrettävä vasemmalta puolelta. Tämän jälkeen palataan vanhan polun pohjalle. Segmentin lopussa on vielä tiukka mutka vasemmalle, jonka jälkeen segmentti loppuu. Hakkuuaukolle on istutettu taimia, joten ajathan varovasti ja vain polkua pitkin.

Elokuun kisasegmentit

Segmentit julkaistaan 1.8.2020 klo 8.00

Enduro-alamäki:

Velo Saimaa ry pidättää oikeuden tehdä muutoksia kisaohjelmaan.

Säännöt

1. Vain Strava-palveluun kirjatut suoritukset luetaan tuloksiin.
  2. Jokaisella osallistujalla tulee olla asianmukainen pyöräilykypärä ja turvallinen hyväkuntoinen maasto- tai maantieajoon soveltuva polkupyörä.
  3. Jokainen kilpailuihin osallistuva osallistuu omalla vastuullaan ja vastaa itse omasta vakuutusturvastaan.
  4. Kisasegmenttejä ei saa ajaa moottoroiduilla ajoneuvoilla, pois lukien sähköpyöräsarjassa kilpailevat.
  5. Kilpailureittejä ei ole suljettu muilta ulkoilijoilta. Jos kohtaat reitillä ulkoilijan tai eläimen, hidasta vauhtia niin paljon että turvallinen ohittaminen on mahdollista. Varoita tarvittaessa huutamalla ennen ohitusta. Älä aiheuta vaaraa!
  6. Kisasuorituksen voi tallentaa urheilukellolla, urheilutietokoneella tai Strava-älypuhelinsovelluksella. Käytä 1 sekunnin tallennusväliä GPS-sijainnin tallennuksessa sijaintivirheiden minimoimiseksi.

Maksut

• Kilpasarjat 10 euroa / koko kausi. Alle 20-vuotiaiden sarjat ilman osallistumismaksua.
  • Rentosarjassa ei maksua tänä vuonna (ei oikeuta cup-pisteisiin)

Sarjat ja pisteet

Kilpailijat jaetaan iän ja sukupuolen mukaan omiin sarjoihin, joilla on omat pisteensä. Luokista voidaan poiketa tapauskohtaisesti. Rentosarjassa ei ole luokkia.

Sarjat kaudella 2020

LapsetAlle 16-vuotiaat omilla segmenteillä
(tarvittaessa vanhemman kanssa)
Juniorit16-19-vuotiaat
N/M Yleinen20-59-vuotiaat
M/N Masters60-vuotiaat ja yli
RentosarjaKaikki halukkaat, ei oikeuta cup-pisteisiin

Pisteytys

• Luokat, joissa on enemmän kuin 3 osallistujaa (segmenttikohtainen): Voittaja 20 pistettä, toinen 15, 11, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 1, 1…
  • Luokat, joissa osallistujia on 3 tai vähemmin (segmenttikohtainen): Voittaja 10 pistettä, toinen 6, kolmas 3

Sarjojen 3 parasta palkitaan kauden lopulla tavarapalkinnoilla ja/tai lahjakorteilla. Rentosarja ei kerrytä cup-pisteitä.

Yhteistyössä

Lisätiedot ja yhteys

Pyöräilyseura Velo Saimaa ry, Teemu Saramäki, velosaimaa(a)gmail.com, 040 537 6331.