Haaste työnantajille: sähköpyöriä leasingillä
Meillä kaikilla on jonkinlainen suhde pyöräilyyn: Kuka arkipyöräilee, työmatkapyöräilee, kuka kuntoilee ja kuka kilpailee itsensä tai muiden kanssa pyörällä. Mikkelin kaupunki on asettanut kävelyn ja pyöräilyn kärkihankkeekseen. Tällä kaupunki hakee muun muassa kansanterveydellisiä ja ilmastollisia hyötyjä. Sähköavusteiset pyörät mahdollistavat ympärivuotisen liikkumisen yhä useammille.
Miten sitten pienempituloisetkin työssäkäyvät pääsisivät liikkumaan laadukkaalla sähköpyörällä? Sähköpyörän leasingsopimus voisi olla ratkaisu tähän. Suomessa on ollut vuosia käytössä yritysleasing, jossa työnantaja, työntekijä ja leasingrahoittaja tekevät vaikka kolmen vuoden sopimuksen sähköpyörän rahoittamisesta. Sopimukseen voi kuulua sopimusajan huollot. Leasingsopimuksen umpeuduttua työnantaja saa oikeuden lunastaa pyörän sovitulla summalla itselleen ja halutessaan myydä sen edelleen työntekijälle.
Leasing ei ole kohtuuton rasite työnantajalle, sillä erittäin monet työnantajat myöntävät nykyisin liikuntaseteleitä työntekijöilleen. Seteleitä on voinut perinteisesti käyttää esim. uimahalleissa tai kuntosaleilla. Päivittäinen pyöräily sähköavusteisella tai tavan pyörällä täyttää liikunnan kriteerit siinä missä muukin liikunta, ja työmatkakäytössä pienentää yrityksen hiilijalanjälkeä.
Haastammekin nyt kaikki työnantajat mukaan tukemaan työntekijöiden liikkumista pyöräillen. Varakkaammat työnantajat voisivat olla tiennäyttäjiä pyöräilyssä tarjoamalla työsuhde-etuna henkilökunnalleen suoraan omat sähköavusteiset pyörät. Tämä varmasti kohentaisi yrityksen julkisuuskuvaa niin henkilöstön kuin muidenkin silmissä.
Teemu Saramäki
puheenjohtaja
Markku Pietilä
pyöräilynedistämisestä vastaava
kirjoitus julkaistu syksyllä 2019 Länsi-Savossa